پست عادی:
شامل نامه ها و مطبوعاتی هستند که فرستندگان روی آنها تمبر الصاق نموده و در صندوق پستی انداخته یا به باجه های پستی تحویل میدهند و مرسوله بصورت عادی در جریان کار،مبادله و به مقصد ارسال میگردد و هیچگونه ثبت و ربطی روی آن صورت نمی گیرد.
پست پیشتاز:
پست پیشتاز به نوعی پست سفارشی اما با سرعتی بسیار بالا است که کالاها و نامه ها را در داخل کشور حداکثر تا 48 ساعت بعد از ارسال به مقصد می رساند. همچنین با این پست سفارشات خارج از کشور با اولین پرواز از کشور خارج و تا 72 ساعت بعد به مقصد خواهد رسید.
پست مستقیم:
پست مستقیم حلقه اتصال تولیدکنندگان و عرضه کنندگان کالا و خدمات با مصرف کنندگان و مشتریان است این سرویس به عوامل کسب و کار اجازه می دهد تا با مخاطبان مورد نظر بطور مستقیم ارتباط برقرار نمایند . پست مستقیم یک رسانه تبلیغاتی است که اساس آنرا بانکهای اطلاعاتی تشکیل می دهد که شامل آدرس سازمانها ، شرکتها و واحدهای تولیدی و خدماتی به همراه مخاطبان هرکدام است .
این سرویس مرسولاتی راکه در قالب خدمات پست مستقیم دریافت می گردند اعم از پست تبلیغ با نشانی و بدون نشانی و پست جواب قبول را شامل می شود و از مرحله قبول تا توزیع و پس از آن را نیز در بر می گیرد که براساس کدپستی ده رقمی طراحی و اجرا می گردد .
پست دو قبضه:
فرستندگان مرسولات ثبتی به منظور حصول اطمینان از تسلیم مرسولات خود به دست گیرندگان میتوانند از ادارات پست مبداء درخواست ارسال مرسوله به همراه قبض دوم را بنمایند . بدین منظور هزینه ای جدا از سایر هزینه های پستی به اینگونه مرسولات تعلق میگیرد که فرستنده باید آنرا بپردازد. قبض دوم به امضای گیرنده رسید و با سریعترین سرویس پستی برای فرستنده برگشت داده میشود.
پست صوتی:
دراين سرويس تماس گيرنده بدون محدوديتهاي زماني و مكاني مي تواند براي مشتركين اين سرويس پيغام ارسال كند.مديران ارشد،مسئولان روابط عمومي وبخش بازاريابي سازمانها،وزارتخانه ها، شركت ها، نيروهاي نظامي، انتظامي وامنيتي، كسبه و بازاریان، رسانه هاي ارتباط جمعي وبا استفاده ازايـن سرويس مي توانندارتباط بااقشارمختلف مردم،مشتريان ومصرف كنندگان خود را حفظ نموده وارتـباطـات مردمي خودرا سامان بخشند.
پست رستانت:
كساني كه به هردلـيل آدرس دقــيق پستي نـدارند، مي توانـنداز فرستـندگـان مرسـولات خود تقاضا كنند نامه و بسته پستی رابه آدرس يكي ازدفاترپستي ارسال تـا گیرند گان بـا مـراجعه و ارائـه كارت شناسايي معتبرمرسوله خود را دريافت كنند. اين مرسـولات درصـورتي كه مـهلت نگهـداري براي آن تعيين نشده باشد حداكثر دو مـاه دردفتـرپـست مقـصد نگهداري مي شود . توريست ها ، مسافران و كساني كه اقامت دائمي درجايي ندارند مي توانند از اين سرويس استفاده كنند و هزینه نگهداری روزانه تا زمان تحویل مرسوله به گیرنده ، نامه 1.000 ریال و بسته پستی 2.000 ریال تعیین گردیده است .
پست اکسپرس:
مرسولاتی هستند که بنا به درخواست فرستنده و در مقابل پرداخت هزینه مربوطه بعد از رسیدن به مقصد با اولویت و حق تقدم بیشتر نسبت به توزیع آنها اقدام میگردد. شایان ذکر است این سرویس در مورد مرسولات عادی و سفارشی قابل اجراء می باشد .
پست DHL:
این سرویس با مشارکت و همکاری شرکت DHL برقرارشده است. مشتريان مي توانند با مراجعه به دفاتر پستي ، مرسولات خود را به شركت مذكور واگذار كرده و از اين طريق مرسولات مشتريان در عرض دو ياسه روز كاري به اقصي نقاط جهان بصورتي تضمين شده ارسال مي گردد . اسناد ، هدايا ، نمونه كالا و غيره توسط اين سرويس در اسرع وقت به نقاط مورد نظر و کشورهای طرف قرارداد ارسال مي گردد .
پست - E-bazar:
بازار الکترونیکی پست سرویسی است که طی آن فروشگاهها ، تولید کنندگان و سایر عرضه کنندگان کالا و خدمات از طریق بستر الکترونیکی و مجازی که پست به نشانی http://www.ebazaar-post.ir در اختیار آنها قرارمی دهد مبادرت به عرضه و فروش کالا و خدمات خود به صورت اینترنتی می نمایند.
پاسخ به برخی پرسش های متداول پستی:
آيا افراد سالمند يا معلول ميتوانند انجام برخي از امور روزمره خود را به پست واگذار كنند؟
بله. سرويس پست تلفني (شماره تلفن 193 در تهران و 119 در شهرستانها) اين امكان را به سالمندان، معلولين و يا افراد پرمشغله ميدهد كه بدون خروج از منزل، انجام برخي از امور خود نظير خريد دارو و كتاب، پرداخت قبوض آب، برق، گاز و تلفن به بانك، دريافت و تعويض دفترچه بيمه، ثبت نام تلفن، ثبت نام در كنكور سراسري و آزاد و … را به پست واگذار كنند.
آيا براي ارسال كالا از طريق پست به خارج از كشور محدوديتي وجود دارد؟
بله. اين محدوديت شامل همان كالاهايي است كه جزء ممنوعات پستي محسوب ميشود. مثلاً ارسال فرش دستباف به هر اندازه، اشياء عتيقه، آثار هنري- خطي اصيل و يا كالاهاي اساسي مانند دارو و مواد غذايي غير مجاز است.
يا ميتوان اسكناس، طلا، سنگهاي قيمتي يا ساير اشياء با ارزش را از طريق پست ارسال كرد؟
بله، در اينگونه موارد، فرستنده جهت اطمينان، ارزش مرسوله يا امانت خود را در زمان تحويل به پست اظهار كرده و آن را بيمه ميكند. چنين مرسولاتي كه "مرسولات يا امانت با ارزش اظهار شده” نام دارند ميبايست با لاك و مهر، سرب و يادر صورت اقتضاء نوارهاي چسبدار ويا ساير علايم مشابه به وسيله فرستنده مهمور شوند. لفاف اينگونه مرسولات نيز بايد از استحكام كافي برخوردار باشد، به نحوي كه بدون آسيب رساندن به آنها، امكان دسترسي به محتويات مرسوله ميسر نشود.
بر روي اين مرسولات ضمن درج ارزش اعلام شده و وزن دقيق، عبارت "بيمه”، و تاريخ تحويل به پست نيز نوشته ميشود. محمولههايي كه حاوي پول، طلا يا سكه و اسكناس هستند هميشه بايد به صورت سرباز به دفتر پستي ارايه شوند تا قبل از بستن امانت محتويات آنها بررسي شود. در مورد مرسولات خارجه اين اقلام مشمول قانون مقررات صادرات واردات كشور ميشود كه گمرك مجري آن است.
حداكثر وزن مراسلات پستي چه ميزان است؟
حداكثر وزن مراسلات پستي، به شرح زير تعيين شده است:
الف) نامه 2 كيلوگرم
ب) آيروگرام 10 گرم هر عدد
ج) كارت پستال 20 گرم هرعدد
د) مطبوعات 2 كيلوگرم ( درصورتي كه حاوي كتب و بروشور باشد، 5 كيلوگرم)
كيسه M (مخصوص) براي مطبوعات و به مقصد گيرنده يا آدرس واحد حداكثر وزن 30 كيلوگرم
آيا نرخ ارسال مرسولات با اولويت و بدون اولويت متفاوت است؟
بله، براي مرسولات بدون اولويت، فرستنده نرخ كمتري پرداخت ميكند و مدت زمان ارسال و توزيع آنها نيز طولانيتر است در حالي كه، مرسولات با اولويت از سريعترين راه هوايي يا زميني، با اولويت حمل شده و نرخ ارسال آنها نيز بيشتر خواهد بود.